ΠΑΡΑΘΥΡΟ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ

Ό,τι συμβαίνει στην ορχήστρα μας, ίσως και παραέξω, ό,τι ΜΑΣ αρέσει και ό,τι όχι, ό,τι ΣΑΣ αρέσει και ό,τι όχι,

για ό,τι ανησυχούμε και για ό,τι χαιρόμαστε, για ό,τι αγαπούμε και για ό,τι απευχόμαστε, ένα παράθυρο ανοιχτό προς τα μέσα και προς τα έξω...

καλώς μας ήρθατε!

Πέμπτη 27 Σεπτεμβρίου 2012

Για να μην γίνουν οι συμφωνικές μας ορχήστρες κουαρτέτα...

To σημαντικότερο (μεταξύ άλλων) πρόβλημα που αντιμετωπίζει σήμερα η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών είναι η πληθώρα κενών οργανικών θέσεων.

Τι είναι αλήθεια αυτό που δίνει ταυτότητα σε μια  Συμφωνική Ορχήστρα; Οι φίλοι μουσικοκριτικοί θα έλεγαν «ο ήχος της».

Και πώς διαμορφώνεται αυτός; Με την συνεχή και μόνιμη συνεργασία των μουσικών μελών της, οι οποίοι με την πάροδο του χρόνου γνωρίζουν ό ένας τον άλλον και εναρμονίζουν τον ήχο τους, την τεχνική τους, τον τρόπο παιξίματός τους, ακόμη και τον τρόπο αναπνοής τους.

Ε! δυστυχώς εμείς αυτό δεν το έχουμε.

15 κενές θέσεις μουσικών, που μέχρι το τέλος του χρόνου λόγω συνταξιοδοτήσεων θα έχουν γίνει 20, καλύπτονται από έκτακτους μουσικούς, που καλούνται ανά συναυλία να στελεχώσουν την ορχήστρα και μάλιστα έναντι πενιχρής αμοιβής.

Πώς θα εναρμονίσει ο έκτακτος τρομπετίστας τον ήχο του με τον διπλανό του κορυφαίο όταν τον συναντά για πρώτη και τελευταία φορά στο αναλόγιο; Και ο ομποϊστας ή οι έγχορδοι που καλούνται να καλύψουν τα κενά για μια και μοναδική συναυλία;

Τις εβδομάδες που μας πέρασαν οι μουσικοί της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών μελετήσαμε κατά ομάδες το ρεπερτόριο της χρονιάς, δίνοντας έμφαση στην ομοιογένεια του παιξίματος και του ήχου, αλλά ήμασταν λειψοί.  Πώς θα εναρμονιστούν οι έκτακτοι, όταν θα έρθουν για μια εβδομάδα μόνο, προκειμένου να είναι πλήρης η ορχήστρα για την συναυλία της;

Και μετά θα γράφουν οι φίλοι μουσικοκριτικοί ή ότι «τα έγχορδα υστερούν σε ομοιογένεια» ή ότι  «ήμασταν ανεπαρκώς προετοιμασμένοι», ενώ στην ουσία όλα τα προβλήματα προκύπτουν από τις κενές θέσεις.

Ακόμη, προσπαθώντας η ορχήστρα να καλύψει τα κενά, αναγκάζεται να πληρώνει έκτακτους μουσικούς, από τα κονδύλια που πρέπει να διατεθούν σε μαέστρους και σολίστ, σε προγράμματα, διαφήμιση κλπ δηλ για τα λειτουργικά μας έξοδα.

Αναγκάζεται να αμείβει αυτούς τους μουσικούς με ανεπίτρεπτα χαμηλές αμοιβές.

Και κατ’ επέκταση, ένας νέος μουσικός, που έχει ξοδέψει περίπου 20000 ευρώ για δίδακτρα στα ωδεία, αφού δεν διαθέτουμε δωρεάν μουσική εκπαίδευση και άλλες 20000 ευρώ στην αγορά μουσικού υλικού και άλλα τόσα για μεταπτυχιακές σπουδές στο εξωτερικό και άλλα τόσα και περισσότερα στην αγορά και συντήρηση των οργάνων, καλείται να μπει σε ένα επάγγελμα, που είναι αμφίβολο αν θα κάνει ποτέ απόσβεση των εξόδων του.

Ενώ σε μια δημόσια υπηρεσία, αν υπάρχει ένα κενό μπορεί να καλυφθεί πιθανόν με την υπερεργασία άλλων υπαλλήλων, σε μια ορχήστρα αυτό είναι αδύνατο, διότι κανείς μουσικός δεν μπορεί να παίξει δυο όργανα ταυτόχρονα,  ούτε ένας φαγκοτίστας, για παράδειγμα, μπορεί να καλύψει το κενό στα όμποε ή στα βιολιά.

Οι Κρατικές Ορχήστρες λοιπόν, έχουν ανάγκη άμεσης εξαίρεσης από τον νόμο για το πάγωμα των προσλήψεων και από την αναλογία 1/5, διότι είναι αδύνατον να λειτουργήσουν με κενά στις οργανικές τους θέσεις, για τους λόγους που προαναφέραμε και διότι όλο αυτό θα οδηγήσει σε συρρίκνωση τους,  όπου από συμφωνικές θα μετατραπούν σε ορχήστρες δωματίου και στο τέλος σε κουαρτέτα.



(το βίντεο, πολύ ενδιαφέρον, των Pixar Studios, δανεικό από το Youtube)

Επειδή οι Κρατικές μας Ορχήστρες είναι πρεσβευτές πολιτισμού της χώρας μας στο εξωτερικό, επειδή οι Ορχήστρες μας επιτελούν κοινωνικό και εκπαιδευτικό – επιμορφωτικό έργο για την χώρα μας και για την νεολαία μας και επειδή σε αυτήν την δύσκολη κατάσταση που βρίσκεται η χώρα, η ανάσα μόνο μέσω του πολιτισμού και της εκπαίδευσης μπορεί να υπάρξει, και μεις αισιοδοξούμε ότι μπορούμε να βάλουμε ένα λιθαράκι σε αυτό, απευθύνουμε έκκληση στον Υπουργό Πολιτισμού και την Πολιτεία να μεριμνήσει ώστε να μπορέσουμε να έχουμε την έγκριση, που θα μας επιτρέψει να προκηρύξουμε διαγωνισμό κάλυψης των κενών μας θέσεων.

 

Δεν υπάρχουν σχόλια: